Článok bol publikovaný 26.08.2022 v bezpecnostvpraxi.sk, Autor: Inštitút bezpečnosti práce, s.r.o.
Odvetvie hotelov, reštaurácií a stravovacích služieb zahŕňa hotely, bary, pohostinstvá, reštaurácie, rýchle občerstvenie, kaviarne či bistrá. Patrí k jedným z najvýznamnejších tvorcov pracovných miest v odvetví služieb v mnohých členských štátoch EÚ.
Právne predpisy týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú čoraz komplexnejšie. Existuje niekoľko politík sformulovaných osobitne pre odvetvie hotelov, reštaurácií a stravovacích služieb. Podmienkou pre otvorenie každej gastro prevádzky je mať napríklad vypracovaný prevádzkový poriadok (hovorí o tom zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia). Ďalšou z povinností, ktoré podnikateľov neminú je spracovanie sanitačného plánu, HACCP plánu (Hazard Analysis and Critical Control Points – Systém analýzy rizika a stanovenia kritických kontrolných bodov) či zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a požiarnej ochrany všetkým zamestnancom a podobne.
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci je zložitý súbor uplatňovaných zásad a opatrení. Podnikateľ je povinný uplatňovať všeobecné zásady prevencie a dodržiavať všeobecné povinnosti pri zaisťovaní bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v znení neskorších predpisov popisuje niektoré konkrétne povinnosti, ktoré musí zamestnávateľ dodržiavať. Zamestnávateľ je povinný vykonávať opatrenia nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci riadne a včas tak, aby sa splnil ich účel, a taktiež zabezpečiť, aby tieto opatrenia boli použiteľné a každému zamestnancovi prístupné. Medzi všeobecné zásady prevencie, ktoré je každý zamestnávateľ povinný uplatňovať pri vykonávaní opatrení nevyhnutných na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci podľa §5 Zákona č. 124/2006 Z. z. patrí:
Národný inšpektorát práce vydal v roku 2011 brožúru – pravidlá dobrej praxe, v ktorej opisuje kritické aspekty práce v gastro sektoroch a ich dopad na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Negatívny dopad na BOZP zahŕňa:
Od zamestnancov je vyžadovaná vysoká flexibilita, z toho dôvodu majú nízky podiel na riadení svojho pracovného času, často nemajú podmienky ani čas na prestávky a nevedia časovo plánovať svoju prácu. Tieto faktory znásobujú stres a môžu narušiť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.
Zamestnávateľ je povinný vykonať opatrenia so zreteľom na všetky okolnosti týkajúce sa práce v súlade s právnymi predpismi. Je povinný zlepšovať pracovné podmienky, zisťovať nebezpečenstvá a ohrozenia a komplexne posudzovať riziko pri práci, stres nevynímajúc. Musí prijať preventívne opatrenia na zníženie rizika, oboznámiť zamestnancov so zásadami bezpečnej práce a bezpečného správania na pracovisku a umožniť zamestnancom vyjadrovať sa k problematike týkajúcej sa BOZP.
Medzi najčastejšie riziká v prevádzkach spoločného stravovania, ktoré sú uvádzané aj v brožúre Národného inšpektorátu práce patria:
Mnoho pracovných úrazov v prevádzkach spoločného stravovania je zapríčinených pošmyknutím, zakopnutím alebo pádom osôb, ale aj predmetov. Tieto majú za následok stratu rovnováhy a v ich dôsledku často aj pád zamestnanca (mimovoľný pohyb k zemi spôsobený jeho vlastnou váhou), ktorý mu môže spôsobiť bolesť alebo aj vážnejšiu ujmu na zdraví.
Podľa prílohy č. 1 NV SR č. 391/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov je povinnosťou zamestnávateľa zabezpečiť aby, podlahy pracovísk nemali žiadne hrbole, diery a taktiež žiadne šikmé plochy. Podlahy musia byť pevné, stabilné a nešmykľavé. Povrchy podláh, stien a stropov v miestnostiach musia byť také, aby ich bolo možné čistiť a obnovovať tak, aby spĺňali primeraný hygienický štandard.
Nebezpečenstvo pošmyknutia, zakopnutia a pádu prichádzajú do úvahy v prípade, ak je na podlahe rozliaty tuk, olej, voda prípadne iné nečistoty. Taktiež ak zamestnanci nepoužívajú správnu pracovnú obuv, ak sa na podlahe nachádzajú drobné predmety alebo smeti, na ktorých sa rýchlo môžu pošmyknúť.
Situáciám, ktoré môžu na pracoviskách spôsobiť pásy a pošmyknutia zamestnancov sa dá predísť rôznymi technickými alebo organizačnými opatreniami, ako sú:
Podľa štatistík najčastejšími úrazmi v kuchyni sú poranenia, ktoré vznikajú pri používaní alebo čistení nástrojov ako sú napríklad krájače, nárezové stroje, mlynčeky, nože a mixéry. Zamestnanci v kuchyni si pomerne často zraňujú ruky pri príprave jedla. Riziko sa ale znižuje, ak zamestnanci dodržiavajú zásady a pracovné postupy, najmä s nožmi a na kuchynských strojoch, ktorých súčasťou sú ostré súčasti.
Nože a rezné nás troje strojov a zariadení musia byť v nepoškodenom stave, riadne nabrúsené a zabezpečené proti uvoľneniu. Ostré nástroje sú bezpečnejšie než tupé – bezpečnejšie plnia svoju funkciu a pri práci s nimi je potrebná menšia sila.
Pri prechádzaní poraneniam počas manipulácie s ostrými nástrojmi a nožmi je dôležité:
Možnosti ako obmedziť riziká popálenín a obarenín v prevádzkach spoločného stravovania:
Ochorenia podporno-pohybovej sústavy súvisia s ručnou manipuláciou s bremenami a sú najčastejšou príčinou závažnej dlhotrvajúcej bolesti a pracovnej neschopnosti zamestnancov. Spôsobujú nielen osobné utrpenie a výpadok príjmov, ale predstavujú aj nezanedbateľné náklady pre podniky a národné hospodárstva jednotlivých krajín.
Ochorenia podporno-pohybovej sústavy súvisiace s prácou sú poškodenia telesnej stavby, napr. svalov, kĺbov, šliach, väzív, nervov, kostí a lokalizovanej sústavy krvného obehu, spôsobované alebo zhoršované najmä pracovnými úkonmi a prostredím, v ktorom sa práca vykonáva. Uvedené poškodenia najčastejšie postihujú chrbát, krk, plecia a ruky, ale môžu tiež postihnúť nohy.
Medzi rizikové faktory, nepriaznivo vplývajúce na výskyt problémov podporno-pohybovej sústavy možno zahrnúť nevyhovujúce pracovné prostredie, ako napr. zlé usporiadanie pracoviska, ktoré núti zamestnancov zaujať nepohodlné polohy, zlý dizajn náradia a strojov; nadmerné teplo (napríklad v kuchyni) zvyšujúce celkovú únavu a nadmerný chlad spôsobujúci skrehnutie rúk a ťažšie uchopenie náradia; nedostatočné osvetlenie, ktoré núti zamestnancov zaujať nepohodlné polohy, aby na prácu dobre videli; vysoká úroveň hluku, ktorá spôsobuje vznik napätia v tele.
V prevádzkach spoločného stravovania je mnoho činností, ktoré zahŕňajú ručnú manipuláciu s bremenami, ako napríklad zdvíhanie a prekladanie hrncov a panvíc, ukladanie náčinia do umývačiek riadu, nosenie tanierov, ohýbanie sa nad čistenými predmetmi a hrncami, prekladanie tovaru v skladových priestoroch, umývanie podláh a podobne. Tieto činnosti a dlhé státie môžu zapríčiniť bolesť chrbtice zatiaľ čo prudké a opakujúce sa činnosti a zlý postoj či poloha pri práci môžu sprevádzať poškodenia horných končatín.
Ak zamestnávateľ na pracovisku nevylúčil ručnú manipuláciu s bremenami, je povinný zabezpečiť, aby táto manipulácia bola pre zamestnancov čo najbezpečnejšia a s najmenším rizikom poškodenia zdravia. V záujme odstránenia alebo zníženia účinkov ručnej manipulácie s bremenami na zdravie zamestnancov je zamestnávateľ podľa §5, NV SR č. 281/2006 Z. z. povinný pred jej začatím:
Ochoreniam podporno-pohybovej sústavy v spojitosti s ručnou manipuláciou s bremenami v prevádzkach spoločného stravovania možno predchádzať:
V odvetví sa používajú látky na čistenie a dezinfekciu. Spracovanie jedla alebo biologický odpad v kombinácii s vlhkým prostredím môžu spôsobiť alergické reakcie či kožné choroby ako je dermatitída. Škodlivé sú aj emisie z výparov pri varení a iné výpary. Rizikom pre zamestnancov je aj druhotný dym z fajčenia.
Podľa Vyhlášky MZ SR č. 99/2016 Z.z. v znení neskorších predpisov je definovaná záťaž teplom ako tepelná záťaž zamestnanca, ku ktorej dochádza pri prekročení maximálnej hodnoty prípustnej operatívnej teploty pre daný druh práce.
Každý rok počas horúčav dochádza na pracoviskách k viacerým prípadom nevoľnosti, alebo ochorení súvisiacich so zvýšenými teplotami. Predchádzaniu týchto prípadov je potrebné venovať mimoriadnu pozornosť. Neúmerné vystavenie tela horúcemu pracovnému prostrediu môže zapríčiniť zdravotné problémy. Potničky a mdloba sú prvými symptómami, ktoré naznačujú vypätie.
Medzi opatrenia, ktoré zlepšujú pracovné prostredie pri nadmernej záťaži teplom patria:
Zamestnanci majú právo na bezpečné a zdravé pracovisko a poskytnutie informácií, týkajúcich sa všetkých aspektov BOZP s ohľadom na nimi vykonávanú prácu. Sú povinní dodržiavať bezpečnostné predpisy, s ktorými boli preukázateľne oboznámení a zásady bezpečnej práce, ktoré Národný inšpektorát práce v brožúre – pravidlá dobrej praxe zhrnul do nasledujúcich bodov:
Článok bol publikovaný 26.08.2022 v bezpecnostvpraxi.sk, Autor: Inštitút bezpečnosti práce, s.r.o.
Sonotherapia je moderná liečebná metóda, ktorá využíva nízkofrekvenčné zvukové vlny na zlepšenie prekrvenia a stimuláciu bunkovej regenerácie. Táto metóda je neinvazívna, bezbolestná a nemá vedľajšie účinky, čo ju robí ideálnou pre široké spektrum pacientov. čítať viac..
Čo všetko ovládať na skúšky (témy, legislatíva, podmienky žiadostí...), zmení sa niečo od 1.1.2023, čo treba urobiť v prechodnom období, treba žiadať o zmeny ABT-BT BT-BT po novom, aby skúšky platili a iné praktické rady.čítať viac..
O svoje skúsenosti z oblasti BOZP pre rôzne organizácie sa s nami podelil Ing. Ľuboš Duhančík, MBA. Vypočujte si podcast o novinkách v BOZP legislatíve, praktických príkladoch, úlohe manažmentu či zmenách, ktoré so sebou priniesla pandémia a už sa stali novým štandardom.čítať viac..
Právne predpisy týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú čoraz komplexnejšie. Existuje niekoľko politík sformulovaných osobitne pre odvetvie hotelov, reštaurácií a stravovacích služieb.čítať viac..
Koreňové príčiny - riešenie koreňových príčin pracovných úrazov
Termín: 02.-04.12.2024 - prihlásiť sa
Príprava ku skúškam bezpečnostného technika na NIP SR - Video kurz
Termín: 10. - 11.12.2024 - prihlásiť sa
Celoslovenský aktualizačný seminár pre odborníkov z oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ergonómie, ochrany zdravia a ochrany pred požiarmi sa mení na IBPCON
Termín: 26. - 28.03.2025 - prihlásiť sa
Základná odborná príprava bezpečnostných technikov - Video kurz
Termín: 10.02. - 07.03.2025 - prihlásiť sa
Aktualizačná odborná príprava bezpečnostných technikov
Termín: 28. - 29.01.2025 - prihlásiť sa
Termín: E-learnig - kedykoľvek - prihlásiť sa
E-learning aktualizačná odborná príprava bezpečnostných technikov - online
Môžete absolvovať z pohodlia domova kedykoľvek cez PC, notebook, tablet, alebo smartfón - prihlásiť sa